Ådalshallen
 

Spinning

Spinning er konditionstræning på en motionscykel. Man bliver på et hold guidet igennem af en instruktør som sørger for, at man får sved på panden.
Hastigheden og belastningen på cyklen kan justeres, så man får det  optimale udbytte.
Udøverne deles ind i hold for begyndere, øvede, motionister, familier m.m. - så man kan vælge  det hold, som passer bedst.
Det er hårdt, og der er garanti for at få pulsen helt i vejret. Man får kontant udbytte i form af velvære og god form.
 
Tjek kørestilen
Når man er kommet i gang, er det en god idé at tjekke sin kørestil for at optimere træningen og undgå skader.
Uden at være bevidste om det træder de fleste lidt mere til med det ene ben end med det andet.
Derfor kan man med fordel lave en lille teknikøvelse under opvarmningen.
Med begge fødder i pedalerne slapper du helt af i det ene ben og fokuserer på både at træde og trække med det modsatte.
Efter cirka et minuts cykling skiftes til det modsatte ben.
 
Let og ubesværet tråd
Når man spinner, må fødderne ikke trampe for hårdt i pedalerne.
I stedet for at træde ned og op skal man tænke på pedalomdrejningen som en cirkelbevægelse, hvor flere muskler hjælpes ad.
Det giver et let og ubesværet tråd.
Efter at have trådt nedad, skal man trække benet bagud med baglåret, som om man forsøger at tørre skosålen af.
 
Sid rigtigt
Det er også vigtigt at sidde rigtigt på cyklen. Knæene skal pege lige frem over fødderne - hverken udad eller indad - og knæene må aldrig overstrækkes.
Begyndere kan trods en rigtig siddestilling blive træt i kroppen eller bagdelen af at sidde i samme stilling gennem længere tid, så det kan det være en god idé med jævne mellemrum at rette sig op i oprejst stilling og ryste overkroppen let.
Ryggen skal holdes så lang og lige som muligt uden overdreven krumning eller svaj i ryggen, så man sidder i en behagelig stilling.
 
Cyklens indstilling
For at få det bedste udbytte af træningen og undgå overbelastningsskader er det af stor betydning, at cyklen er indstillet korrekt.
Saddelhøjden findes ved at stille sig ved siden af cyklen, løfte låret op i vandret stilling og indstille sadlen i højde med lårets overside.
Herefter indstilles styrets højde. Det må gerne være over saddelhøjde i starten, så du sidder relativt oprejst.
Senere kan det sænkes til omkring saddelhøjde for at få en mere cykelrytterlignende stilling.
 
Hænderne
Man skal sidde, så man nemt kan nå styrets ender, skuldre og albuer skal være sænkede og afslappede, og knæene må ikke på noget tidspunkt komme til at støde imod styr eller arme.
Hænderne skal holde med et fast, men ikke krampagtigt, overgreb, og håndleddene skal være i neutral stilling uden bøjning af hånden fremover eller bagover.
 
Opbyg gradvist
For at have nok energi til den hårde træning, særligt de tunge eller hurtige intervaller undervejs, skal man gradvist opbygge et overskud af energi.
Det gør man ved at begynde langsomt under opvarmningen.
En gradvist stigende intensitet gennem opvarmningen giver et overskud af kræfter til den efterfølgende kredsløbstræning.
Nogen kan opleve det som anstrengende, at der skal holdes igen i begyndelsen, men det betaler sig
Man får en helt anden følelse af at være på toppen under hele træningspasset.
 
Begyndere skal starte roligt
Næsten uanset hvordan man spinner opnås en eminent kredsløbstræning og fedtforbrænding.
Som ny udøver anbefales det dog, at man tager den lidt med ro.
Det er helt ok at køre med lettere belastning og med langsommere kadence end resten af holdet.
 
Plads til at nyde og koble fra
Det er vigtigt at få en overkommelig og motiverende start på træningen med plads til at nyde det - og mentalt koble fra hverdagen.
Efterhånden som man i løbet af nogle måneder bliver mere trænet, og kroppens led og sener bliver stærkere, kan belastningen øges, og omdrejningstallet sættes op.
 
En myte
At man når den bedste fedtforbrænding ved lav til middel intensitet er en myte.
Jo hårdere man arbejder, desto mere energi og kalorier forbruger kroppen.
Så når du er i form til det, gælder det bare om at cykle løs.
Ådalshallen - Ådalen 2b - Skørring - 8544 Mørke - tlf. 8697 4444